Uppdaterat den 2 december 2025

Citat från Brian Zahnds bok ”Syndare i händerna på

en kärleksfull Gud. Den skandalösa sanningen om

de mycket goda nyheterna.

 

”Du behöver inte längre sitta i mörkret och plåga dig

med tanken att Gud på nåt sätt bär på illvilja gentemot

dig. Det är bara ett  grymt påhitt. Tänd Kristi ljus och

inse att monstret du föreställde dig inte existerar.

Den som existerar är Jesus. Och han är Den som säger dig:

”Det är jag: var inte rädd.” (Joh 6:20). Jesus är

den korsfäste guden vars död, begravning och

uppståndelse gjorde slut på monstergudens terror.”

 

Brian Zahnd

Beställ boken >>HÄR

 

UPPDATERAT DEN 27 NOV. 2025

Citat från Brian Zahnds bok ”Syndare i händerna på

en kärleksfull Gud. Den skandalösa sanningen om

de mycket goda nyheterna.

 

"Den religiösa terrorns monstergud är en arg, kränkande

och våldsam gudom som måste blidkas, antingen genom

att kasta en jungfru i en vulkankrater eller nagla fast en

son på ett kors. Det är denna sorts monstruösa gudstro

som orsakar mycket ateism. Rätt mycket av ateismen är

protest-ateism. Den protesterande ateismen hävdar att

en arg gud som kräver rituella eftergifter inte borde existera.

Och jag håller med. När jag ber ateister beskriva för mig

vilken gud de inte tror på, kan jag ofta berätta för dem att

jag inte heller tror på en sådan gud! De goda nyheterna

är att den arge och kränkande guden inte existerar!

Den gud som protest-ateismen insisterar på inte finns visar

sig endast vara ett fantasifoster sprunget ur en religiös

vanföreställning. Den Gud som Jesus kallar Abba är inte ett

monster med problem att styra sin ilska och våldsbenägenhet.

Jesu Far är den vi ser demonstreras genom Jesu liv.

Johannes-evangeliet anstränger sig verkligen för att

förklara att Jesus är den fulla uppenbarelsen av Gud.

 

Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och

alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss. Joh. 1:18

 

Jesus vände sig till dem och sade: ”Sannerligen, jag säger er:

Sonen kan inte göra något av sig själv, utan bara det han ser

Fadern göra. Vad Fadern gör, det gör också Sonen.” Joh. 10:30

 

Jesus ropade: ”Den som tror på mig, han tror inte på mig

utan på honom som har sänt mig, och den som ser mig,

han ser honom som har sänt mig.” Joh 12:44-45

 

Filippos sade: "Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.”

Jesus svarade: ”Så länge har jag varit tillsammans med er,

och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett

mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern?

Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig?” Joh 14:8-10

 

Beställ boken >>HÄR

 

 

UPPDATERAT 31 OKTOBER 2025

Citat från Brian Zahnds bok ”Syndare i händerna på

en kärleksfull Gud. Den skandalösa sanningen om

de mycket goda nyheterna.

( OBS fetstilsmarkeringarna är mina)

 

”När vi försöker omfamna bokstavstrohet genom en platt

bibelläsning och ge samma auktoritet till Gamla testamentet

som till Kristus, då dånar det från himlen: ”Nej, detta är

min älskade Son! Lyssna till honom!”

Även om Mose lärde att äktenskapsbrytare, upproriska barn

och andra syndare skulle stenas till döds, säger Gud till oss:

”Lyssna till Jesus!” Och Jesus säger: ”Barmhärtighet vill jag

se och inte offer.” (Matt 9:13). Fariséerna förde en kvinna till

Jesus och sa: ”Mästare, den här kvinnan togs på bar gärning

när hon begick äktenskapsbrott. I lagen föreskriver Mose att

sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?” (Joh. 8:4-5).

Jesus svarade inte: ”Ni har bibelverserna. Om Bibeln säger det

så tror jag det. Var är stenarna? Låt oss sätta igång!” Nej,

Jesus säger något nytt; ”Den av er som är fri från synd skall

kasta första stenen på henne.” (Joh 8:7). Det var inte vad

lagen sa, men Jesus uppenbarade Guds hjärta och stödde

inte en konservativ läsning av Torah. Jesus ger oss en ny

livsbejakande nådes-etik, vilken ersätter den gamla etiken

som bejakade dödsstraff. Bokstavstroende som önskar döma

syndare till döden kan citera Bibeln genom att citera Mose.

Men Jesus säger något annat. Därför blev jag så förskräckt

när en välkänd evangelikal ledare skrev ett debattinlägg för

CNN där han försvarade dödsstraffet med att citera Mose

utan att nämna Jesus. Vi kan inte skapa kristen etik och

ignorera Kristus.” SLUT CITAT 

 

 

Beställ boken >>HÄR

 

 

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

 

Uppdaterat den 28 oktober 2025

 

”Min nästa fråga är enkel och rakt på sak: Förändras Gud?

Jag kan känna att ditt övertygande svar på denna fråga är nej.

Och du har rätt där. En hörnsten i kristen teologi har alltid

varit att Gud är oföränderlig, det vill säga Gud förändras

inte från en sorts väsen till ett annat. Guds oföränderlighet

är den fasta grund som vår tro står på.

Nästa fråga (håll i dig): Eftersom Gud inte förändras, och då

du redan har erkänt att Gud i forna dagar sanktionerade

dödandet av barn som en del av ett folkmord, kan det då vara

möjligt att Gud skulle kräva att du dödade barn? Säger du att

du inte gillar den här leken? Jag förstår: Jag gillar den egentligen

inte heller. Men håll ut lite till, vi är nästan färdiga.

Sista frågan: Om Gud sa till dig att döda barn, skulle du göra

det då? Jag vet, jag vet! Lugna ner dig. Självklart svarar du

utan tvekan att du aldrig under några omständigheter skulle

deltaga i dödandet av barn. (Åtminstone hoppas jag att du

svarar så!)

Fast då du svarar med ett otvetydligt nej på frågan om att

döda barn, menar du då att du har en högre moral än den

Gud som beskrivs i delar av Gamla testamentet? Bibeln

säger ju ändå att Gud beordrade israeliterna att utrota landets

invånare under Kanaans erövring, barnen inkluderade

eller hur? Ändå (förhoppningsvis) finner du själv tanken på att

delta i folkmord som moraliskt motbjudande. Så vad pågår här?

Är folkmord något som Gud brukade beordra men nu har Gud

bytt tillvägagångssätt?

Vi var ju överens om att Gud inte förändras, inte muterar.

Så om Gud brukade sanktionera folkmord och Gud inte förändras…

ja, du ser problemet. Du är inmålad i ett hörn.

Så hur går vi vidare nu? Våra valmöjligheter är begränsade.

Vi har egentligen bara tre möjliga vägar att gå.

  1. Vi kan ifrågasätta Guds moral. Kanske är Gud ibland monstruös-
  2. Vi kan ifrågasätta Guds oföränderlighet. Kanske kan Gud ändra sig över tid.
  3. Vi kan ifrågasätta vårt sätt att läsa Skriften. KAN det vara så att vi behöver lära oss att läsa Bibeln på ett annat sätt?

 

För några verkar det finnas en fjärde möjlighet: att helt enkelt

ignorera alltihop och låtsas som att det inte finns några

problem. Men det är en omöjlighet för den ärlige, eftertänk-

samme bibelläsaren. Jag talar regelbundet med seriösa bibelläsare

– oftast unga människor – som är djupt oroade över problemet

med gudomligt sanktionerarat folkmord i Gamla Testamentet.

De kan inte få ihop en Gud som beordrar folkmord med den Gud

som uppenbaras i Jesus Kristus. Som pastor kan jag knappast

säga till dessa bekymrade ifrågaställare att de bara ska ignorera

dilemmat. Och du borde inte ignorera det heller.”

 

Och vidare:

”Bibeln är inte den fulla uppenbarelsen av Gud: Jesus är den

enda fullkomliga teologin. Fullkomlig teologi är inte ett teologiskt

system: fullkomlig teologi är en person. Fullkomlig teologi finner

du inte i abstrakta tankar; den finner du i Inkarnationen.

Fullkomlig teologi är inte en bok; den är det liv Jesus levde.

Vad Bibeln fullständigt och ofelbart gör är att peka på Jesus,

precis som Johannes Döparen gjorde.”

 

Beställ boken >>HÄR