
Uppdaterat den 2 december 2025
Citat från Brian Zahnds bok ”Syndare i händerna på
en kärleksfull Gud. Den skandalösa sanningen om
de mycket goda nyheterna.
”Du behöver inte längre sitta i mörkret och plåga dig
med tanken att Gud på nåt sätt bär på illvilja gentemot
dig. Det är bara ett grymt påhitt. Tänd Kristi ljus och
inse att monstret du föreställde dig inte existerar.
Den som existerar är Jesus. Och han är Den som säger dig:
”Det är jag: var inte rädd.” (Joh 6:20). Jesus är
den korsfäste guden vars död, begravning och
uppståndelse gjorde slut på monstergudens terror.”
Brian Zahnd
Beställ boken >>HÄR
UPPDATERAT DEN 27 NOV. 2025
Citat från Brian Zahnds bok ”Syndare i händerna på
en kärleksfull Gud. Den skandalösa sanningen om
de mycket goda nyheterna.
"Den religiösa terrorns monstergud är en arg, kränkande
och våldsam gudom som måste blidkas, antingen genom
att kasta en jungfru i en vulkankrater eller nagla fast en
son på ett kors. Det är denna sorts monstruösa gudstro
som orsakar mycket ateism. Rätt mycket av ateismen är
protest-ateism. Den protesterande ateismen hävdar att
en arg gud som kräver rituella eftergifter inte borde existera.
Och jag håller med. När jag ber ateister beskriva för mig
vilken gud de inte tror på, kan jag ofta berätta för dem att
jag inte heller tror på en sådan gud! De goda nyheterna
är att den arge och kränkande guden inte existerar!
Den gud som protest-ateismen insisterar på inte finns visar
sig endast vara ett fantasifoster sprunget ur en religiös
vanföreställning. Den Gud som Jesus kallar Abba är inte ett
monster med problem att styra sin ilska och våldsbenägenhet.
Jesu Far är den vi ser demonstreras genom Jesu liv.
Johannes-evangeliet anstränger sig verkligen för att
förklara att Jesus är den fulla uppenbarelsen av Gud.
Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och
alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss. Joh. 1:18
Jesus vände sig till dem och sade: ”Sannerligen, jag säger er:
Sonen kan inte göra något av sig själv, utan bara det han ser
Fadern göra. Vad Fadern gör, det gör också Sonen.” Joh. 10:30
Jesus ropade: ”Den som tror på mig, han tror inte på mig
utan på honom som har sänt mig, och den som ser mig,
han ser honom som har sänt mig.” Joh 12:44-45
Filippos sade: "Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.”
Jesus svarade: ”Så länge har jag varit tillsammans med er,
och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett
mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern?
Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig?” Joh 14:8-10
Beställ boken >>HÄR
UPPDATERAT 31 OKTOBER 2025
Citat från Brian Zahnds bok ”Syndare i händerna på
en kärleksfull Gud. Den skandalösa sanningen om
de mycket goda nyheterna.
( OBS fetstilsmarkeringarna är mina)
”När vi försöker omfamna bokstavstrohet genom en platt
bibelläsning och ge samma auktoritet till Gamla testamentet
som till Kristus, då dånar det från himlen: ”Nej, detta är
min älskade Son! Lyssna till honom!”
Även om Mose lärde att äktenskapsbrytare, upproriska barn
och andra syndare skulle stenas till döds, säger Gud till oss:
”Lyssna till Jesus!” Och Jesus säger: ”Barmhärtighet vill jag
se och inte offer.” (Matt 9:13). Fariséerna förde en kvinna till
Jesus och sa: ”Mästare, den här kvinnan togs på bar gärning
när hon begick äktenskapsbrott. I lagen föreskriver Mose att
sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?” (Joh. 8:4-5).
Jesus svarade inte: ”Ni har bibelverserna. Om Bibeln säger det
så tror jag det. Var är stenarna? Låt oss sätta igång!” Nej,
Jesus säger något nytt; ”Den av er som är fri från synd skall
kasta första stenen på henne.” (Joh 8:7). Det var inte vad
lagen sa, men Jesus uppenbarade Guds hjärta och stödde
inte en konservativ läsning av Torah. Jesus ger oss en ny
livsbejakande nådes-etik, vilken ersätter den gamla etiken
som bejakade dödsstraff. Bokstavstroende som önskar döma
syndare till döden kan citera Bibeln genom att citera Mose.
Men Jesus säger något annat. Därför blev jag så förskräckt
när en välkänd evangelikal ledare skrev ett debattinlägg för
CNN där han försvarade dödsstraffet med att citera Mose
utan att nämna Jesus. Vi kan inte skapa kristen etik och
ignorera Kristus.” SLUT CITAT
Beställ boken >>HÄR
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Uppdaterat den 28 oktober 2025
”Min nästa fråga är enkel och rakt på sak: Förändras Gud?
Jag kan känna att ditt övertygande svar på denna fråga är nej.
Och du har rätt där. En hörnsten i kristen teologi har alltid
varit att Gud är oföränderlig, det vill säga Gud förändras
inte från en sorts väsen till ett annat. Guds oföränderlighet
är den fasta grund som vår tro står på.
Nästa fråga (håll i dig): Eftersom Gud inte förändras, och då
du redan har erkänt att Gud i forna dagar sanktionerade
dödandet av barn som en del av ett folkmord, kan det då vara
möjligt att Gud skulle kräva att du dödade barn? Säger du att
du inte gillar den här leken? Jag förstår: Jag gillar den egentligen
inte heller. Men håll ut lite till, vi är nästan färdiga.
Sista frågan: Om Gud sa till dig att döda barn, skulle du göra
det då? Jag vet, jag vet! Lugna ner dig. Självklart svarar du
utan tvekan att du aldrig under några omständigheter skulle
deltaga i dödandet av barn. (Åtminstone hoppas jag att du
svarar så!)
Fast då du svarar med ett otvetydligt nej på frågan om att
döda barn, menar du då att du har en högre moral än den
Gud som beskrivs i delar av Gamla testamentet? Bibeln
säger ju ändå att Gud beordrade israeliterna att utrota landets
invånare under Kanaans erövring, barnen inkluderade…
eller hur? Ändå (förhoppningsvis) finner du själv tanken på att
delta i folkmord som moraliskt motbjudande. Så vad pågår här?
Är folkmord något som Gud brukade beordra men nu har Gud
bytt tillvägagångssätt?
Vi var ju överens om att Gud inte förändras, inte muterar.
Så om Gud brukade sanktionera folkmord och Gud inte förändras…
ja, du ser problemet. Du är inmålad i ett hörn.
Så hur går vi vidare nu? Våra valmöjligheter är begränsade.
Vi har egentligen bara tre möjliga vägar att gå.
- Vi kan ifrågasätta Guds moral. Kanske är Gud ibland monstruös-
- Vi kan ifrågasätta Guds oföränderlighet. Kanske kan Gud ändra sig över tid.
- Vi kan ifrågasätta vårt sätt att läsa Skriften. KAN det vara så att vi behöver lära oss att läsa Bibeln på ett annat sätt?
För några verkar det finnas en fjärde möjlighet: att helt enkelt
ignorera alltihop och låtsas som att det inte finns några
problem. Men det är en omöjlighet för den ärlige, eftertänk-
samme bibelläsaren. Jag talar regelbundet med seriösa bibelläsare
– oftast unga människor – som är djupt oroade över problemet
med gudomligt sanktionerarat folkmord i Gamla Testamentet.
De kan inte få ihop en Gud som beordrar folkmord med den Gud
som uppenbaras i Jesus Kristus. Som pastor kan jag knappast
säga till dessa bekymrade ifrågaställare att de bara ska ignorera
dilemmat. Och du borde inte ignorera det heller.”
Och vidare:
”Bibeln är inte den fulla uppenbarelsen av Gud: Jesus är den
enda fullkomliga teologin. Fullkomlig teologi är inte ett teologiskt
system: fullkomlig teologi är en person. Fullkomlig teologi finner
du inte i abstrakta tankar; den finner du i Inkarnationen.
Fullkomlig teologi är inte en bok; den är det liv Jesus levde.
Vad Bibeln fullständigt och ofelbart gör är att peka på Jesus,
precis som Johannes Döparen gjorde.”
Beställ boken >>HÄR